lørdag 1. januar 2011

Lauper

GODT NYTT ÅR, igjen. Og takk for det gamle:-)
Det nye året startet rolig kl 07.30 i dag (Jepp, Rosa er et ganske utpreget A- menneske. Noe som av og til er en skikkelig utfordring etter kl 22. Er hun på fest eller sammenkomster der det er forventet at hun holder seg våken utover dette, er det frem med kaffekanna, no kiddin`! Men det var jo ikke dette som var tema for dagens innlegg?! Det er bare å beklage, men siden det var nyttårsaften i går ble Rosa tvunget til å holde øynene åpne til nesten kl 01 i natt... Ja, da kan dere jo selv tenke dere resten;-)) med kaffe og krimbok. Perfekt start på en fridag! (Og siden det som oftest lønner seg å være ærlig, er det bare å innrømme at det også ble noen sjokolader til den kaffekoppen, *kremt*).

ANYWAY: det jeg tenkte jeg skulle dele med dere denne lørdagen var oppskrift på lauper. Sikkert en del av dere som vet hva dette er, men for de uinnvidde kan jeg sakse fra kokeboka: "Laup er store, litt flate boller med rugmel og anis".
Perfekte å servere med brunost og en kopp te og smaker HIMMELSK! (Det kan være en fordel om man liker lakris, siden anis gir en ganske særegen smak, men ikke la deg skremme).

Oppskriften jeg bruker er som følger:

ca 24 stk

100 g smør
7 dl melk
80 g gjær (jeg bruker tørrgjær)
ca 14 dl hvetemel
5,5 dl rugmel, fint
150 g sukker
1 1/4 ts anis
1 ts salt
1 egg til pensling

Smelt smøret i en kasserolle. Ha i melken og la blandingen bli fingervarm (37 grader). Rør sammen de tørre ingrediensene i en bolle og hell smør og melkeblandingen over. Elt sammen til en passe fast deig. (Ikke ha i for mye mel, da blir laupene tørre og harde. Deigen skal være litt klissete, da blir de best).

Dekk til bollen med plast (jeg putter hele bollen inni en stor plastpose og setter klype på for best heve- effekt), og la deigen heve i ca 45 min. Rull ut boller som trykkes nesten helt flate og sett dem på stekebrettet.

Etterhev i ca 20 min med klede over. Pensle med egg. Stekes midt i ovnen på 200 grader i 12- 15 min. Avkjøles på rist.

Og voilà: nydelig kveldsmat:-)

Klem, Rosa

9 kommentarer:

  1. takk for oppskrift på lauper, har aldri bakt lauper selv:) Kjøper i butikken og liker dem best med Tinesmør og sirup, nykokt kaffe er et "must":)
    Lover å prøve oppskrifta di:)

    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  2. Denne oppskriften vil jeg def. prøve om ikke altfor lenge, takk for tips;-)
    Klem Elin

    SvarSlett
  3. Aldri laget og tror kanskje heller ikke smakt Lauper jeg :)
    Virket jo enkelt og greit - så må vel prøve ut denne!
    Takk for oppskrift Rosa!
    OG godt nytt år :)

    SvarSlett
  4. Lauper er så godt :) Jeg trodde at dette var noe trøndersk. Ei tante av meg bor i Oslo, hun kjøpte med seg lauper hjem og fryste ned ;) Disse må jeg bare lage !

    Ønsker deg et godt nytt år :)
    Klemmer fra Janne

    SvarSlett
  5. Har eg ikkje hørrt om før, men det såg unektelig godt ut!
    Ikkje nåke særlig te baker eg da men...

    Ønske deg skikkelig godt nyttår jaffal, og ser verkelig fram te et nytt bloggeår med deg vennen :o)

    KLEM

    SvarSlett
  6. Hei på deg, så gode de ser ut, de må jeg forsøke meg på. Håper du hadde en fin nyttårshelg, klem fra Wilhelmine

    SvarSlett
  7. Takk for koselig kommentar:) og riktig godt nyt år:)
    Lauper har jeg ikke spist på mange år:) Men det er skikkelig godt:)
    Tror jeg er både A og B jeg...liker å legge meg tidlig..men like og sove lenge også...
    Ha en fin dag, klem fra meg:)

    SvarSlett
  8. Tusen takk for kommentar på bloggen min. :)
    Jeg skulle ønske jeg var bittelitt mer hellende mot å være a-menneske, men jeg er veldig, veldig b-menneske. Praktisk når man er på fest, men resten av tiden ikke noe praktisk i det hele tatt. Og jeg er i grunnen veldig lite på fest.

    Godt nyttår! :)

    SvarSlett
  9. Flott at jeg kom innom bloggen din :-) Gleder meg til å følge deg videre i 2011 :-) Disse sunne bollene så herlige ut, det er nok absolutt vert å prøve ut :-) Ha en fin dag!

    SvarSlett