onsdag 16. mai 2012

Mat, belønning, kos og følelser


Som en del av PT- timene får man også spørsmål om man ønsker kostholds- oppfølging.
Jeg takket "ja", selv om jeg egentlig ikke følte jeg trengte dette. For jeg spiser jo sunt og riktig jeg, gjør jeg ikke??
For å si det sånn: Jeg tok feil. Skikkelig feil.

Problemet er ikke maten jeg spiser, den er det ingenting i veien med. Det er alt det andre jeg putter i meg...
Den ene sjokoladen jeg bare MÅTTE ha på mandag fordi jeg var sliten, bollene på onsdag fordi jeg ikke gadd lage middag og det enorme skolebrødet på fredag fordi jeg syntes jeg fortjente det. Og da har jeg ikke engang kommet til De Meget Utfordrende Helgene...


Jeg er over gjennomsnittet glad i søtt, men jeg bruker også (usunn) mat/ godteri som belønning. Jeg spiser med følelsene, rett og slett! Og DET må jeg slutte med!

Så hva gjør man da?
1: Finn ut hvorfor du bruker mat som belønning/ kos/ trøst
2: Bestem deg for å bytte ut mat/ godis med noe annet
3: Ha sunne alternativ på lur når søtsuget melder seg

Jeg har en STOOOR jobb foran meg, men jeg er supermotivert og vet jeg får det til om jeg vil! :-D

Om noen har sunne/ sunnere snacks- tips eller oppskrifter å dele med meg blir jeg superglad!

Klem, Rosa

1 kommentar:

  1. Flinka mi!

    Ønsker deg en fin 17. mai! Koos deg og nyt morgendagen. Her har jeg en pause i pakkinga, for manchester kaller!

    klemmer!

    SvarSlett