tirsdag 9. august 2011

"Nå ær'a igang!"


... som vi sier her i Vestfold;-)
Har tydelig energi i massevis om dagen, *ler*

Nok en forblåst (høst?)dag her sør, og hva smaker vel da bedre enn hjemmebakt?
Kanelsnurrer er noe av det aller beste jeg vet i HELE verden, og disse er det komplett UMULIG å kun spise èn av;-)

Oppskriften er som følger:

Verdens beste kanelsnurrer

ca 24 stk

125 g smør
5 dl melk
50 g gjær
125 g sukker
13- 14 dl hvetemel
1,5 ts kardemomme

Fyll:
smør
sukker
kanel

Smelt smøret. Ha melken i og varm blandingen til 37 grader. Bland alt det tørre og ha så smør- og melkblandingen i. Elt godt sammen, dekk til bollen med plast og la heve på et lunt sted i ca 45 min.
Kjevle så deigen til et stort rektangel. Stryk på smør og stø sukker og kanel over, og rull sammen til en pølse. Skjær pølsen i ca 3 cm tykke skiver og legg på en plate dekket med bakepapir. Trykk de litt flate slik at de hever seg penere. La bollene etterheve i ca 40 min.
Stekes på 225- 250 grader i ca 10- 12 min.

"Det er lov å la seg friste"... :-D

Klem, Rosa

12 kommentarer:

  1. MMM :) Kanelsnurrer er rågodt ! Min mor kalte det Kruller ;)
    Fine var de også !

    Klem fra Janne

    SvarSlett
  2. MM, ser gode og perfekte laget ut;) Klem Wilhelmine

    SvarSlett
  3. Herlig, det så godt ut :) Vi har vært på stranden i dag, høsten kommer til oss i morgen ser det ut til. Likte posen du hadde dem i, egen kreasjon??

    SvarSlett
  4. De så utrolig gode ut :)
    En bakedag i regnet er ikke dumt. Lukter jo sååå godt i huset etterpå :)

    SvarSlett
  5. Så deilig med energioverskudd, da! Send gjerne litt over hit:-)
    Kanelsnurrer er min definitive favorittgjærbakst, og disse så skikkelig yummi ut. Oppskrift notert, nå setter jeg meg bare til og venter på energien:-)
    Klem!

    SvarSlett
  6. ... og jeg lot meg friste ja!!
    Kanelsnurrer MÅ det bli i morgen gitt;))
    Det er GODT ♥

    Klem Line

    SvarSlett
  7. Det må være godt å ha litt overskudd, og da er det jo deilig med slike kanelsnurrer :) De så veldig gode ut! De er en hit i dette huset i alle fall blant unger og voksne, og de forsvinner fort! :)
    Alltid gøy å teste ut nye oppskrifter, så denne må jeg prøve også! :)

    Jeg kunne også tenke meg litt overskudd, send gjerne over litt til meg også. Jeg er helt dau etter jobben! ;)

    KLEM

    SvarSlett
  8. Nå fikk jeg lyst på kanelsnurrer !
    Send en hit du :)

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  9. Nam nam nam nam nam!
    ...kanelsnurrer er en favoritt hos oss også!*smile*

    God helg!

    SvarSlett
  10. ser super gode ut!Hjemmebakst er alltid en vinner=)
    Ha en fin helg videre
    karin

    SvarSlett
  11. Ååå, de ser helt fortreffelige ut. Synd det ikke går an å shippe sånne gjennom web'en, ellers hadde jeg bedt om en smak.

    Klem

    SvarSlett
  12. Nå lager du mye godt synes jeg! Nystekte kanelsnurrer er bare BEST og smoothien under her ser også helt himmelsk ut :)

    Klem,
    Signe

    SvarSlett